Główna » Fit sposoby » Sposoby na zakwasy

Sposoby na zakwasy

Każdy z nas zna to uczucie, kiedy po dużym wysiłku fizycznym ciało odmawia nam posłuszeństwa. To efekt tak zwanej opóźnionej bolesności mięśni. Są różne sposoby na zakwasy, ale musimy pamiętać, że możemy je nie tylko likwidować, ale przede wszystkim im zapobiegać. Poniżej powiemy Państwu, co na zakwasy jest najskuteczniejsze?

Zakwasy – co to takiego?

Zakwasy to ból mięśni, który pojawia się kilkadziesiąt godzin po intensywnym wysiłku fizycznym. Wbrew pozorom nie wiąże się wyłącznie z pojawieniem się w mięśniach kwasu mlekowego, który jest wynikiem braku tlenu. Jeśli w skutek silnego obciążenia mięsień rozciąga się zamiast kurczyć, dochodzi wówczas do jego uszkodzenia. Dlatego ważne jest, aby odpowiednio przygotować mięśnie do pracy, inaczej silny ból może na długo wykluczyć nas z treningu – w takich sytuacjach nawet duża dawka magnezu nie rozwiąże problemu.

Zakwasy – jak zapobiegać?

Sposób na zakwasy to przede wszystkim przygotowanie mięśni do wysiłku fizycznego. Najlepsze jest oczywiście rozciąganie. Nagłe rozpoczynanie ćwiczeń bez tzw. „rozgrzania” organizmu może nie przynieść dobrych efektów, szczególnie gdy dłuższy czas nie ćwiczyliśmy. Ważne jest także stopniowanie wysiłku. Chodzi o to, aby dawkować sobie wysiłek, zwiększać liczbę wykonywanych ćwiczeń czy ich intensywność stopniowo. To pomoże mięśniom przystosować się do pracy. Rozgrzewka i streching to najlepsze sposoby na zakwasy.

Co na zakwasy?

Zapobieganie zakwasom nie zawsze przynosi pożądane rezultaty, dlatego zastanówmy się teraz, jakie sposoby na zakwasy są najskuteczniejsze. Ból najlepiej łagodzi wysoka temperatura, dlatego dobrze jest bezpośrednio po wysiłku wziąć ciepłą kąpiel lub prysznic. Pomocne mogą okazać się także ciepłe okłady czy wizyta w saunie. Ukojenie mogą przynieś nam również maści przeciwzapalne lub rozgrzewające oraz delikatny masaż obolałych miejsc. Jeśli dokucza nam ból po wysiłku fizycznym możemy także zastosować lekki trening lub ćwiczenia rozciągające. Pamiętajmy, że takie ćwiczenia powinno się wykonywać nie tylko przed treningiem, ale także bezpośrednio po nim, wtedy nasze mięśnie będą bardziej wytrzymałe.

Dobry sposób na zakwasy tak naprawdę jest zależny od każdego z nas. Musimy przekonać się co najlepiej sprawdza się w naszym przypadku. Pamiętając o podstawowych zasadach bezpiecznego i zdrowego treningu, na pewno uda się nam uniknąć nieprzyjemnego bólu, a ćwiczenia okażą się wyłącznie przyjemnością.

Joanna Bugajewska

Share
Author: Ośmiornica Matylda
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share