Główna » Sposób na zdrowie » Rwa kulszowa

Rwa kulszowa

Rwa kulszowa to częsta przypadłość wielu ludzi. Ta dolegliwość dopada w najmniej oczekiwanych sytuacjach. W odcinku lędźwiowym kręgosłupa pojawia się ostry, kłujący ból, który przesuwa się wzdłuż pośladków i biodra. Dalej z tyłu uda, przez łydkę zmierza do stopy. Potęguje się przy najmniejszym ruchu. To ból wyjątkowo dokuczliwy i utrudniający normalne funkcjonowanie. Rwę kulszową nazywa się potocznie „korzonkami”.

Ból korzonków, jeśli wystąpił raz, prawdopodobnie będzie się powtarzał. Korzonki mogą się odezwać gdy:

  • Przewieje;
  • Podniesiesz coś ciężkiego;
  • Przetrenujesz się;
  • Na ataki korzonków wpływ może mieć również uboga w wapń, sole mineralne i witaminy dieta;

W zasadzie można powiedzieć, że przyczynami rwy kulszowej może być wszystko, co podrażnia nerwy. Niestety dolegliwość ta może dopaść każdego z nas. Dlatego warto dbać o kręgosłup i odpowiednią postawę ciała. Ponieważ to właśnie wady postawy mogą być powodem powstania tego bolesnego schorzenia.

Rwa kulszowa objawy

Najbardziej charakterystycznym objawem rwy kulszowej jest jednostronny, ostry ból kończyny dolnej i kręgosłupa w części lędźwiowej.

Rwa kulszowa może mieć gwałtowny początek spowodowany na przykład urazem lub przeciążeniem kręgosłupa. Może także rozwijać się stopniowo, wtedy dolegliwości bólowe promieniują na inne części ciała. W większości przypadków początkiem rwy kulszowej jest ból na odcinku lędźwiowo-krzyżowym kręgosłupa.

Rwa kulszowa jest schorzeniem o charakterystycznych objawach, co sprawia, że jest ona stosunkowo prosta do zdiagnozowania. Ból może promieniować do pośladków i kończyn dolnych.

Szczególnym przypadkiem rwy kulszowej jest jej postać ramienna. Gdzie ból pojawia się w okolicy szyi, rąk i ramion. Zwykle dolegliwościom bólowym towarzyszy osłabienie mięśni oraz poczucie drętwienia i mrowienia.

W ciężkich przypadkach rwy kulszowej może dochodzić do parestezji (czucia opacznego) oraz zaburzeń czucia. Właściwym dla tego schorzenia jest tzw. objaw Lasègue’a, który cechuje się przybierającym na sile bólem podczas biernego podnoszenia wyprostowanej kończyny dolnej. Niekiedy tym dolegliwościom bólowym może towarzyszyć również biegunka i nietrzymanie moczu.

Ile trwa ból rwy kulszowej

W 90% objawy rwy same przechodzą. Rwa kulszowa jest bardzo bolesną dolegliwością. Zmuszającą chorego do położenia się do łóżka.  Zaleca się leżenie i odpoczynek w pozycji odciążającej kręgosłup przez okres ok. 1-3 dni.

Jeśli w ciągu tych dni ból się nie zmniejszy, trzeba iść do lekarza. Podobne objawy może dawać kolka nerkowa — trzeba ustalić źródło bólu i podjąć właściwe leczenie. Ból ostrzega, że w organizmie dzieje się coś niedobrego. Dlatego każdy atak ostrego bólu w plecach powinien skłonić nas do skontrolowania stanu kręgosłupa.

Jak leczyć?

Najlepszym sposobem na zmniejszenie bólu jest znalezienie pozycji, która odciąży uciskany korzonek. Wbrew powszechnej opinii nie zawsze jest to pozycja leżąca. 

  • Połóż się na wznak na stabilnym, twardym materacu z nogami zgiętymi w stawach biodrowych i kolanowych. Pozycja krzesełkowa rozluźni mięśnie i odciąży uciskany korzonek;
  • Ratuj się niesteroidowymi lekami o działaniu przeciwzapalnym i przeciwbólowym;
  • Ulgę może przynieść posmarowanie bolącego miejsca maścią. O działaniu przeciwbólowym oraz przeciwzapalnym.
  • A także ulgę może przynieść wymasowanie tego miejsca. Taki rozgrzewający masaż rozluźni napięte mięśnie;
  • Niektórym osobom ulgę przynosi chłodzenie bolącego miejsca;

By nie dopuścić do nawrotu rwy kulszowej:

  • Należy unikać gwałtownych ruchów, nagłych skłonów, obrotów, biegania;
  • Podnosząc cokolwiek z podłogi, kucnij, zamiast się pochylać z wyprostowanymi nogami. Przenoszony przedmiot trzymaj blisko siebie w obu rękach. Myjąc wannę lub odkurzając pod meblami, przyklęknij na jedno kolano;
  • Torbę na jedno ramię zastąp plecakiem, zakupy rozkładaj do dwóch siatek, by równo obciążyć obie strony ciała;
  • Podczas długiego stania przenoś ciężar ciała z nogi na nogę;
  • Systematycznie wykonuj zalecone przez rehabilitanta ćwiczenia wzmacniające mięśnie kręgosłupa i brzucha;
  • Pływaj, zwłaszcza stylem grzbietowym, który wzmacnia mięśnie kręgosłupa, rąk i nóg.

 

Share
Author: Ośmiornica Matylda
Tagi

Podobne Sposoby

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share