Główna » Sposób na zdrowie » Jak sobie radzić ze stresem?

Jak sobie radzić ze stresem?

Dla jednej osoby stresujące może być wystąpienie przed dużym audytorium w pracy, a dla drugiej już samo rozpoczęcie rozmowy. Stres dotyka wszystkich ludzi niezależnie od ich wieku, zawodu czy płci. Czasami może być mobilizujący, innym razem działa destrukcyjnie.

Dlaczego radzenie sobie ze stresem jest takie ważne?

Na długotrwały stres najczęściej reaguje się nerwowością, rozchwianiem emocjonalnym i problemami z koncentracją. W sytuacji, gdy stres jest zbyt silny lub trwa za długo, organizm zaczyna reagować na niego obronnie – pojawiają się problemy ze snem, skórą, dolegliwości ze strony układu pokarmowego czy zawstydzająca niemoc w łóżku. Takie objawy nazywa się psychosomatycznymi, ponieważ stan psychiczny ma odzwierciedlenie w somie, czyli ciele. W leczeniu poważniejszych zaburzeń psychicznych może być konieczna psychoterapia. Warszawa i inne duże miasta, które cechuje szybkie tempo życia, to miejsca, w których ludzie są najbardziej narażeni na duży stres i jego negatywne skutki.

Skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem

Istnieje wiele technik relaksacyjnych, które pozwalają na zredukowanie odczuwanego stresu. Nie wszystkie są uniwersalne, dlatego najlepiej wypróbować kilka z nich, by znaleźć taką, która jest najskuteczniejsza dla konkretnej osoby i do której ma się największe przekonanie. Wybierając metodę, co do której jest się bardzo sceptycznym, już na samym początku blokuje się jej działanie – pozytywne nastawienie i otwartość są bardzo ważne.

Do sprawdzonych metod radzenia sobie ze stresem należą ćwiczenia oddechowe:

– oddech przeponowy – siedząc na krześle, należy wyprostować plecy i mocno nabierać powietrze przez nos. Wydychanie powietrza ustami powinno trwać dwa razy dłużej. Podczas oddychania powinien unosić się brzuch, a nie klatka piersiowa. Oddech może być samodzielną techniką relaksu lub elementem innych metod, np. wizualizacji;

– wizualizacja – stosując oddech przeponowy, należy wyobrazić sobie, że wdychane powietrze jest błękitne i wędruje do przepony, a podczas wydychania, zebrawszy negatywne emocje, zmienia barwę na brunatną. Wizualizacja pozwala na symboliczne pozbywanie się złej energii;

– wizualizacja tęczy – to kolejna technika, bazująca na sile wyobraźni. Polega na zamknięciu oczu i wyobrażeniu sobie białego ekranu, na którym kolejno pojawiają się obrazy w określonej tonacji, odpowiadającej kolorom tęczy. Mogą to być kolejno czerwony zachód słońca, kosz pełen pomarańczy, żółte południowe słońce, zielona trawa itd. Istotna jest kolejność barw i rytmiczny oddech.

Ćwiczenia należy wykonywać do momentu odczucia ulgi i ustąpienia napięcia. Częstość ich stosowania zależy od indywidualnych potrzeb, ale warto je wykonywać nawet codziennie w celach profilaktycznych.

Bardzo skuteczna jest również aktywność fizyczna, która może mieć niemal każdą postać, np. biegania, aerobiku, gier zespołowych – pozwalają na praktyczne wykorzystanie skumulowanej negatywnej energii. Podczas dużego wysiłku organizm produkuje dodatkowo endorfiny, powszechnie nazywane hormonami szczęścia, które także poprawiają nastrój.

Najskuteczniejszym sposobem radzenia sobie ze stresem jest w miarę możliwości jego unikanie. Jeśli jego źródłem są toksyczni znajomi, praca czy inne obowiązki, warto przemyśleć, w jaki sposób można je przeorganizować, by były jak najmniej szkodliwe.

Share
Author: Ośmiornica Matylda
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share