Główna » Sposób na rodzinę » Przyrost wagi w ciąży – kiedy jest prawidłowy?

Przyrost wagi w ciąży – kiedy jest prawidłowy?

Przyrost wagi w ciąży to naturalna kolej rzeczy. Jednak  ile dodatkowych kilogramów jest akceptowalnych? Czy da się nie przytyć w ogóle? W życiu spotkałam się z różnymi przypadkami – znam kobiety, które przytyły 30 kg albo takie, które po rozwiązaniu schudły. Najważniejsze jest jednak to, co jest zdrowe dla nas i naszych jeszcze nienarodzonych dzieci.

            Waga w ciąży – ile można przytyć?

Właściwie pytanie, które zadałam jest głupie i bez sensu. Musisz pamiętać, że ciąża nie jest wymówką do tego, żeby jeść bez umiaru. Wręcz przeciwnie – w takim stanie powinnaś dbać o siebie i swoje ciało w sposób szczególny. Jeżeli o tym zapomnisz, przyrost wagi w ciąży może cię przytłoczyć. Ponadto bardzo prawdopodobne jest to, że nie uda ci się powrócić do stanu sprzed poczęcia – być może zrzucisz nadmierne kilogramy, ale zostaną rozstępy, mało elastyczna skóra, brzuszek. Także pytanie powinno brzmieć nieco inaczej…

            Jak dbać o siebie w ciąży?

To jest dobrze zadane pytanie – przede wszystkim nie powinnaś ulegać swoim zachciewajkom. Kiedy masz ochotę na czekoladę, kup ją sobie (najlepiej gorzką), ale nie zjadaj całej na raz, tylko jedną tafelkę. Chciałabyś zjeść loda? Nie idź do sklepu, tylko znajdź przepis i zrób swój własny deser (w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie sorbet).

Nie objadaj się w nocy. Wiem, jak to jest, kiedy ciężarna kobieta budzi się w środku nocy głodna jak nigdy przedtem – nie rób sobie kanapek, a tym bardziej nie dojadaj obiadu. Wypij szklankę wody z cytryną, zjedz garść migdałów albo rodzynków. Nie powinnaś się jednak katować i chodzić głodna. Po prostu zwracaj uwagę na zawartość kalorii w produktach – zamień frytki, kebaby, pizze na warzywa, zbożowe pieczywo, dania domowej roboty. Kolejnym sposobem jest wymiana słodkich napojów na wodę. I oczywiście ćwiczenia, po uprzedniej konsultacji z lekarzem. Jak dla mnie dobrym rozwiązaniem była joga (zestaw ćwiczeń przeznaczony specjalnie dla kobiet w ciąży) oraz basen, ale tak jak pisałam, przed takim wyborem powinnaś się skonsultować z lekarzem prowadzącym – on najlepiej wie, jak przebiega twoja ciąża, na co możesz sobie pozwolić

W tym podpunkcie nie napiszę nic nowego – podstawową sprawą, jak dbać o siebie w ciąży, są ćwiczenia i dieta. Tylko w ten sposób można powstrzymać przyrost wagi w ciąży.

            Przyrost wagi w ciąży – naga prawda

A prawda jest taka, że i tak przytyjesz, bo przecież wody płodowe oraz dziecko stają się częścią twojego ciała. Nie można więc podać  konkretnej liczby, bo to sprawa indywidualna. Maluch może ważyć 3 kg albo 5 kg. Tak samo jest z ilością wód płodowych – nie możesz ich zważyć. Drugą ważną sprawą jest to, ile ważyłaś przed zajściem w ciążę. Jeżeli waga była w normie, będziesz mogła przytyć więcej niż kobieta, która cierpiała na nadwagę. Przeglądałam sporo stron internetowych, książek oraz poradników, ponieważ nie wiedziałam, jak to w rzeczywistości wygląda. Teraz z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że jeżeli przytyjesz 15 kg, to mieścisz się w normach. Lekarze mogą mówić różne rzeczy, ale najważniejsze jest to, że te dodatkowe kilogramy ani nie zaszkodzą tobie, ani dziecku. Ja przytyłam właśnie tyle. Kiedy dostawałam zastrzyk znieczulający w kręgosłup, lekarz miał problem z wbiciem igły, ale wynikało to z tego, że zachodząc w ciążę miałam lekką nadwagę. Kiedy moja córka przyszła już na świat, a ja weszłam na wagę, wyszły mi dodatkowe 4 kg – spodziewałam się, że będzie gorzej. Nie byłam jednak na żadnej diecie, a to też zrobiło swoje.

Jeżeli chodzi o przyrost wagi w ciąży w poszczególnych trymestrach, to może się ona wahać. Jeżeli wymiotujesz, to na początku możesz nawet schudnąć. W moim przypadku było natomiast tak, że w pierwszym trymestrze ważyłam więcej, niż w drugim – nie wiem, z czego to wynikało, ale lekarz uznał to za normę.

            Waga w ciąży – podsumowanie

Musisz pamiętać o tym, jak dbać o siebie w ciąży – to najważniejsze. Jeśli nie chcesz przytyć, nie możesz zapomnieć o diecie i ćwiczeniach. Przyrost wagi w ciąży nie mieści się w sztywnych ramach, wszystko zależy od genetyki, dziecka, ilości wód płodowych, nawodnienia ciała i od wielu innych czynników. Najważniejsze jest jednak to, żebyś dobrze czuła się w swoim ciele i żeby twoja waga nie zaburzyła rozwoju dziecka. Pilnuj się, ale nie rób głodówek oraz nie przesadzaj z nadmiarem ćwiczeń.

Agata Domagała

Share
Author: Ośmiornica Matylda
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share