Główna » Sposób na biznes » Czy opłaca się dziś zakładać własny sklep internetowy?

Czy opłaca się dziś zakładać własny sklep internetowy?

Na pytanie postawione w temacie tego artykułu musi odpowiedzieć sobie bardzo wielu współczesnych przedsiębiorców. Problem tkwi jednak w tym, że rozstrzygnięcie „czy opłaca się” powołać do życia swój własny wirtualny sklep – czy to by uczynić z niego swoją metodę na zarabianie, czy by poszerzyć możliwości dystrybucji – nie będzie tu nigdy ograniczało się do stwierdzenia TAK lub NIE.

 

Temat ten zawiera zbyt wiele zależności, by potraktować go w tak ogólny sposób. Można jednak mimo to uzyskać satysfakcjonującą odpowiedź, lecz wyłącznie dzięki decyzji opartej na indywidualnych niuansach i odpowiedziach na kilka podstawowych pytań pomocniczych. Zanim więc oceni się opłacalność warto zebrać bardziej szczegółowe dane. Odsetek powstających współcześnie sklepów internetowych jest duży, jednak równie duży jest współczynnik zmarnowanego potencjału, czy nietrafionej inwestycji. Wcale jednak nie musi tak być. Jak więc dokonać oceny ryzyka?

Ocena konkurencji

Na produkt może i jest popyt, jednak to czy ukierunkuje się on w stronę naszego sklepu internetowego zależy między innymi od konkurencji na rynku. W komfortowej sytuacji są ci przedsiębiorcy, którzy są wyłącznym dystrybutorem danego asortymentu, np. w danym kraju, czy określonej marki. Jeśli występuje zainteresowanie klienta, to znalezienie takiego sklepu w Sieci nie będzie zbyt kłopotliwe, a chęć zdobycia danego wyrobu nie zostanie stłumiona przez wysoką cenę (oczywiście w granicach rozsądku), czy dłuższy termin wysyłki. Kiedy jednak pojawia się konkurencja, a wiele jest branż w Polsce, gdzie jest ona bardzo duża, wówczas niezbędna jest ocena ryzyka i szans na sukces. Ugruntowana pozycja większych firm wcale nie sugeruje zrezygnowania z pomysłu, tylko powinna powodować głębsze przemyślenie i lepsze dopracowanie ewentualnej strategi sprzedaży, by sklep nie okazał się chybionym pomysłem, który pochłonie wszystkie nasze oszczędności.

Dobranie kanałów marketingowych

Są takie produkty, które można reklamować przy pomocy wielu metod, lecz są również takie, które mają swoje ograniczenia. Media społecznościowe, pozycjonowanie, linki sponsorowane, reklama w wyszukiwarce, radio, TV… możliwości jest sporo. Branża RTV może w zasadzie korzystać z nich wszystkich, internetowy sklep erotyczny już nie, a przynajmniej jeśli nie chce jedynie stracić pieniędzy na reklamę, która nie przyniesie żadnych efektów. Założenie sklepu internetowego to przede wszystkim strategia działania i wybicia się na odpowiednią pozycję, a nie osiągnie się tego bez marketingu. By jednak nie wyrzucać pieniędzy w błoto musi być on przemyślany i realizowany zgodnie z planem oraz zmieniającą się sytuacją na rynku. By dotarł do klienta musi komunikować kupującemu, że opłaca się zaufać sprzedawcy – to właśnie jest koszt pozyskania klienta, z którym trzeba się zawsze liczyć.

Wybór dostawcy i platformy sklepu

Kiedy promocja sklepu i strategia rozwoju względem konkurencji są już gotowe trzeba postawić kropkę nad „i” nawiązując współpracę z dostawcą produktów. Jeśli mamy zamiar sprzedawać gotowe wyroby to będzie to odpowiednia hurtownia, która zajmuje się ich rozprowadzaniem na naszym rynku (nie zawsze z Polski). Jeśli sprzedaż ma być oparta o produkty autorskie to trzeba będzie poszukać współpracy z dostawcami odpowiednich materiałów. Tak czy tak warto dobrze się zastanowić komu powierzamy nasze stany magazynowe i płynność wysyłki, gdyż to sklep nie hurtownia obrywa później za problemy z realizacją zamówienia. Na koniec platforma dla sklepu. Jest ona niemniej ważna niż pozostałe elementy, gdyż odpowiada za całą automatyzacje procesu sprzedaży. Powinna być zatem wyposażona w możliwość indywidualnego dopasowania ustawień i usług wspomagających działanie sprzedaży, jak np. płatności internetowe, bezpośrednią integrację z dostawcą, dropshipping i wiele innych i równie przydatnych opcji.

Za warstwę merytoryczną artykułu odpowiada redakcja RedCart.pl

Share
Author: Ośmiornica Matylda
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share