Główna » Sposób na rodzinę » Odpowiednia dieta matki karmiącej piersią

Odpowiednia dieta matki karmiącej piersią

Wykreowanie właściwych nawyków żywieniowych ma ogromne znaczenie w życiu nie tylko matki karmiącej piersią, ale również, a może i przede wszystkim, jej dziecka. Świeżo upieczona mama powinna być świadoma zagrożeń związanych z nieodpowiednią dietą i starannie uzupełniać jadłospis o produkty bogate w składniki odżywcze. Jaka powinna być dieta matki karmiącej piersią?

 

Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że warto dołożyć wszelkich starań, aby zagwarantować potomkowi dokładnie to, czego potrzebuje.

Pierwsze tygodnie i miesiące życia są niezwykle istotne dla prawidłowego rozwoju dziecka, dlatego dostosowanie się do kilku fundamentalnych zasad może mieć ogromne znaczenie. O prawidłowym odżywianiu się kobiety karmiącej piersią decyduje zarówno jakość spożywanych posiłków, jak i ich wielkość oraz regularność. Macierzyństwo to przecież nie tylko piękne chwile pełne wzruszeń, ale także ogromna odpowiedzialność.

Ilość posiłków, ich wielkość, a także częstotliwość spożywania napojów

 

Warto zdawać sobie sprawę, że organizm sam z siebie informuje właścicielkę o konieczności przyjmowania dodatkowych posiłków. Należy po prostu najadać się do syta i nie przesadzać z ilością jedzenia. Tym bardziej, że przebyta ciąża zazwyczaj wiąże się ze zwiększeniem masy ciała, a ingerencja w kaloryczność diety może niekorzystnie wpłynąć na proces powracania do dawnego wyglądu.

Zdaniem wielu dietetyków, minimalna ilość dziennie przyjmowanych płynów powinna wynosić półtora litra. Okres karmienia piersią to jednak czas, kiedy kobieta potrzebuje nieco większej ilości wody, aby wytwarzać mleko. Sytuacja ma się jednak podobnie jak w przypadku jedzenia – organizm sam powinien zakomunikować większe zapotrzebowanie na wodę poprzez po prostu większe pragnienie. Na czas karmienia malucha piersią zaleca się zrezygnować z kawy, mocnej herbaty, tzw. energetyków czy napojów gazowanych, a picie alkoholu jest bezwzględnie zabronione. Warto także zadbać o właściwą ilość wapnia w organizmie, a tę może zagwarantować choćby mleko.

 

Odpowiednia dieta matki karmiącej to klucz do sukcesu

 

Do najistotniejszych zasad podczas konstruowania jadłospisu matki karmiącej piersią należą przede wszystkim urozmaicanie go oraz odrzucenie ciężkostrawnych potraw. Okres ten wymaga od świeżo upieczonej mamy rezygnacji z dań tłustych i smażonych, a dobrym substytutem jest dieta bogata w chude i gotowane potrawy. Nie powinno się jeść potraw wyróżniających się wysokim stopniem przetworzenia, bowiem zawierają niewiele składników odżywczych, sporo natomiast niezdrowych i szkodliwych substancji.

Należy mieć świadomość, że na organizm matki karmiącej piersią i pokarmu przez nią wytwarzanego wpływ mają warzywa, owoce i dobre węglowodany, czyli wszelkiego rodzaju kasze czy pełnoziarniste pieczywo. Ponadto, odpowiedzialna kobieta powinna przyjmować dużo posiłków bogatych w żelazo – takowe można odnaleźć między innymi w chudym mięsie oraz warzywach strączkowych.

W okresie karmienia piersią zaleca się nie korzystać z suplementów diety – wystarczająco urozmaicona i bogata dieta w zupełności wystarczy. Chyba, że ze względu na alergię swoją lub dziecka matka nie może przyjmować konkretnych posiłków. W takiej sytuacji dobór odpowiednich suplementów należy skonsultować z lekarzem lub dietetykiem.

 

Dziękujemy portalowi Dietetyczny.eu za współpracę merytoryczną.

Share
Author: Ośmiornica Matylda
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share