Główna » Sposób na zdrowie » Czy istnieje dieta na dobry sen?

Czy istnieje dieta na dobry sen?

Mówi się, że sen, aktywność fizyczna i zdrowa zbilansowana dieta to 3 najważniejsze czynniki, które pomagają utrzymać ciało w świetniej kondycji nie tylko fizycznej, ale i psychicznej. Czasami pojawiają się jednak zaburzenia, które mogą być wynikiem złych nawyków, również żywieniowych. Czy w związku z tym, można powiedzieć, że istnieje dieta na dobry sen?

Jak powszechnie wiadomo, melatonina to hormon snu, uwalniany tuż po zmroku przez szyszynkę znajdująca się w mózgu. Rytm jej wytwarzania jest skorelowany z naszym zegarem biologicznym i zależy od warunków oświetlenia. To dlatego, w zaciemnionym pomieszczeniu nawet w ciągu dnia, łatwiej będzie nam usnąć. Sen uważany jest, bowiem za „naturalną kurację odmładzającą”, która regeneruje i rewitalizuje organizm. Czy istnieją jednak inne czynniki, którymi możemy regulować jej wydzielanie?

Melatonina produkowana jest z tryptofanu, czyli aminokwasu egzogennego. Można go znaleźć w produktach spożywczych, przede wszystkim białkach mięsa.  Żywność bogata w tryptofan to owoce morza, takie jak kalmary, ostrygi czy ośmiornice. Ponadto znajdziemy go w bananach, ananasach czy śliwkach a także mleku. To prawda, że melatonina w postaci naturalnej również obecna jest w żywności, głównie w wiśniach, ryżu i kukurydzy, ale nie do końca udowodniono, czy jej obecność w diecie ma faktyczne działanie fizjologiczne. Co ciekawe, połączenie produktów zawierających wspomniane białko wraz z bogatymi w węglowodany złożone skuteczniej uruchamia produkcję melatoniny. Czy problemy z zaśnięciem pomoże więc rozwiązać białkowo-węglowodanowa kolacja?

Co oprócz jedzenia?

Świetne działanie nasenne mają również ziołowe herbaty, składające się z dziurawca, melisy czy głogu. Ich zawartość melatoniny pomaga w uspokojeniu, a składniki pomocnicze wyciszają, korzystnie wpływając na relaks i odpoczynek. Doskonale sprawdzi się również magnez, a dawka ok. 100-200mg przed snem może pozytywnie wpłynąć na uspokojenie.

Często wiele osób decyduje się na suplementację melatoniny, ze względu na uciążliwe problemy ze snem. Zaburzenia te nie należą jednak do normalnych objawów, dlatego rozwiązaniem powinna być porada lekarska, aniżeli próba leczenia na własną rękę. Z pewnością zmiana nawyków, również tych żywieniowych korzystnie wpłynie na odżywienie organizmu i sprawi, że problem z zasypianiem nie będzie już spędzał snu z powiek.

Zdrowa dieta Dietmap – dowiedz się więcej o zasadach zdrowego odżywiania w praktyce!

Share
Author: Pająk Onufry
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Share